Ettevõtlusega alustamine

Olen ettevõtjana tegutsenud nüüdseks pea 10 aastat. Mitte suure eduka firmana vaid ainult iseenda oskusteavet müües ja sellega endale mugavat töökohta luues. Ettevõtjaks olemiste plussidest ja miinustest ma siin praegu rääkima ei hakka, küll aga tahan kummutata üle vale arusaama, et ettevõtjaks saamine on alati raske, keeruline ja vajab erilisi teadmisi või isikuomadusi.

Siit tuleb minu crash course ettevõtlusega alustamiseks, see sobib absoluutselt igaühele ja nõuab minimaalset stradikapitali. Kui oled hädas oma uue aasta lubaduste väljamõtlemisega, siis siin on Sulle üks koos konkreetse jälgitava tegevusplaaniga.

Kõigepealt üks oluline asi südamelt ära. EAS’i youtube kanalist leiab pika videoseeria Alustava ettevõtja baaskoolituse 17 osaline kiirkursus. Ära seda vaata!!! 17 osaline kiirkursus ei ole just teab mis “kiirkursus” ja noor alustav ettevõtja ehmatatakse ära teemadega positsioneerimine, segmenteerimine, tööõigus, äriidee analüüs ja bilanss. Kui Sa hakkad panka või rahvusvahelist transpordifirmat looma, siis tasub kõigele sellele mõelda, aga oma ühemehe väikeäri käimapanekust on see suure kaarega üle lastud.

Inimesi on kahte tüüpi

  1. esimene tüüp planeerib detailideni oma tegevuse ja seejärel toimub ideaalne sooritus (eelnevalt vaatab ka EAS’i 17 osalise kursuse läbi)
  2. teine tüüp lendab külmalt ülesandele peale, saab kõrvetada ja õpib tegevuse käigus oma vigadest

Sinul soovitan ma olla kusagil poole peal, mina olen suures osas nr 2. Kõige rohkem näen oma tutvusringkonnas ettevõtlusega mittealustamise puhul just üleplaneerimise või ülemõtlemise tõket – mõeldakse, planeeritakse, kaalutakse selle asemel, et lihtsalt pihta hakata ja töö käigus kohaneda. Loomulikult on ettevõtluse juures riske aga siit ehk mõned mõtted, kuidas neid miinimumini viia.

Mida Sulle meeldib teha?

See on kõige olulisem – Sa ei saa ettevõtjana tegutseda valdkonnas, mis Sind ei huvita. Ettevõtte käivitamine võtab nii mõnegi öötunni ja nädalavahetuse – kui Sa eelistaksid seda aega mingi muu tegevusega täita, siis tõenäoliselt seda muud Sa ka tegema peaksidki. Kõige parem on oma ettevõtet alustada hobist ja proovida teha see rahaks – tõenäoliselt oled Sa selles valdkonnas ekspert, tead üksjagu põhjalikult sellel turul toimuvast ja kindlasti aimad, kuidas sellega raha teenida. Ohuks võib olla fakt, et sel hobitegijate turul on palju susserdisi, kes väikese raha eest oma aega müüvad ja sellega teenuse pakkumist raskemaks muudavad. Kindlasti suudad Sa parem olla 🙂

Teine võimalus ettevõtlusesse sisenemiseks on praegune eriala – Sa ju töötad mingis valdkonnas, mida Sa tunned?

Alustuseks soe soovitus – ära oma palgatööst (veel) loobu, see on hea “turvavõrk” ajaks, mil asjad alles käima lähevad ja muu elu (laps, koer, elukaaslane…) oma osa nõuab.

5 sammu ettevõtjaks saamisel (säh sulle, EAS)

Tegevusplaan on järgnev:

  1. Registreeri oma OÜ
  2. Tee ennast nähtavaks
  3. Loobu esimesest kümnest kliendist
  4. Võta vastu 11’s klient
  5.  Korda eelnevat paremini/kiiremini/kallimalt

1.Registreeri oma OÜ

See on esimene koht, kus Sul raha vaja läheb. Ettevõtte alustamine Eestis on suurusjärgus 190€ riigilõivu ja kogu asjaajamise saad ära teha ID kaardi abil arvutis. See võtab pool tundi ja ei pane Sulle veel mingeid jubedaid kohustusi, seega alusta sellest, nüüd kohe! Hea mõte on omada mõnd tuttavat raamatupidajat, et vestelda aruandluskohustusest ja mida täpselt vaja, seda pead siiski alguses õnneks tegema vaid kord aastas ja kohe nüüd selle pärast pead vaevata ei ole vaja. Koos registreerimisega tee endale ka konto panka. Ongi kõik, oled nüüd ettevõtte omanik! ja seni on kulunud 190€

2. Tee ennast nähtavaks

Selle all mõtlen ma veebi. Teeme oma muruniitmisteenuse kodulehe, ilusa www.murukorda.ee (klikkisid, jah? See on veel vaba, võta!) aadressi ja mõne kodulehe ehitamise süsteemiga. Selleks ei pea olema programmeerija, oma esimese kasutatava kodulehe suudab peaga mõtlev inimene luua maksimaalselt nädalaga. See ei pea olema põhjalik – teenuste kirjeldused, hinnad, väike tutvustus. Vaata oma valdkonnas ringi, mida teised teevad! Võid alustada ka tasuta keskkondadest (nagu seesama wordpress siin) aga see ei näe eriti professionaalne välja, seega kuluta mõned eurod ja tee endale tasuline sait. Voog on hea algus. Võta paar tundi kujundaja või veebispetsi konsultatsiooni, et asi hea välja näeks (see ei pea veel täiuslik olema).

Kurb fakt on, et Sinu muruniitja kodulehte ei külasta keegi, Sa ei ole sellega nähtav. Kuluta 100-500€ reklaami peale, Google Adwords. Otsi netist mõni tasuta koolitus sel teemal, neid on palju! Paarisaja euroga saad oma ettevõtte märksõnadega “muru niitmine Viimsis” esimeseks ja huvilised oma saidile.

Seni on kulunud 190€ oü alustamine ja ca. 500€ kodulehe ja reklaami peale.

3. Loobu esimesest kümnest kliendist

Päriselt? Miks küll?

Me tegeleme muru niitmisega, mäletate? Aga kas meil muruniiduk on? Meie koduleht ja reklaam on testimaks, kas Viimsis muru niitmise vastu huvi on. Narr lugu oleks osta kallis muruniiduk ja seejärel avastada, et keegi teenuse vastu huvi ei tunne. Ärimaailm kutsub seda võtet shadow testing‘uks. (muide, lingil viidatud raamat on ka kohustuslik).

Vabanda oma esimese kümne kliendi ees, et oled praegu täiesti üle broneeritud ja võta nende kontaktid, et võimaluste korral nendega uuesti ühendust võtta, seni soovita neile mõnda teist sama teenuse pakkujat.

Kui esimest 10 klienti kuidagi kokku ei tule, hüppa tagasi punkti nr. 2 ja mõtle – kas on pakkumine vale (huvi ei ole) või on ehk hind kallis? Muuda parameetreid reklaamis ja oma pakkumises.

4. Võta vastu 11. klient

Päring nr. 11 annab juba selge signaali, et Sinu kodulehel olev pakkumine muru niitmiseks on asjakohane ja sellel on nõudlust. Nüüd on õige hetk öelda oma senisele tööandjale, et vajad väikest puhkust, võta laenuks muruniiduk, täida tellimus nr. 11 ja helista tagasi esimesele 10 kliendile – ehk saab mõnest neistki asja.

Palju meil seni oma ettevõtlusele raha kulunud ongi?

5. Korda eelnevat paremini/kiiremini/kallimalt

Töö käigus õpid – muru niitma, oma klientide soove arvestama ja ettevõtte majandamist. Sa ei ole alguses täiuslik, niidad muru kehvalt ja arvete väljastamine on paras segadus – küll aga liigud Sa edasi ja see on kõige olulisem. Ole oma klientidega aus ja pane nende soov esimesele kohale – küll raha tuleb ise järgi.

Ühel hetkel on Sinu vaba aeg täidetud muru niitmisega, nüüd tuleb mõelda, kas:

  1. niita muru kiiremini
  2. niita muru kallima hinna eest (kallim hind = vähem kliente st. rohkem vaba aega)
  3. Leida keegi seda tööd sinu eest tegema ja ise hallata kliente/tellimusi/arveid jne.

Mina olen valinud mugava #2 valiku aga õige ettevõtja läheks pigem #3 peale.

Võibolla on nüüd see hekt, kus oma senise tööandjaga arutada poole kohaga töötamist?

Kokkuvõtteks

Kaks aastat hiljem oled sa muruproff, tead häid masinaid, tehnikaid, Sul on kliente ja kontakte. Võibolla peaks selle kogemuse pealt nüüd hakkama hoopis muruniitjaid müüma?

Mõtle välja teenus, reklaami ja testi selle paikapidavust. Kui on huvi (sinul huvi teha ja klientidel maksta), lase käia! Kui huvi ei ole, testi järgmist ideed. Ettevõtlusega alustamine ei pea olema alati suuri investeeringuid nõudev, pigem saad ca 500€ kandis oma mõtteid turult tagasi põrgatada ja leida ka esimesed tellijad.

Mina alustasin täpselt nii. Vaid selle erinevusega, et tulin oma päris töölt kohe alguses ära, aastasele lapsepuhkusele. Kodus veedetud aasta oli küllalt aega oma ideid turult tagasi peegeldada ja leida just need, mille eest kliendid ka maksma olid nõus. Sama oleks võinud teha ka palgatöö kõrvalt.

Kõige olulisem on alustada, detailid tulevad töö käigus.

Sa võid teha sama.

5 kommentaari “Ettevõtlusega alustamine

  1. Väga hea postitus! Ma küll tegin veidi teises järjekorras ning palgatöölt veel lõplikult ära pole tulnud, aga mulle isiklikult on kõige raskem see punkt nr.5 kolmas ehk hinna osa. Eestlaslik tagasihoidlikkus hoiab tihti tagasi õiget hinda küsimast. Vaikselt proovin selles vallas tööd teha.

    Meeldib

    1. hinnastamine on lõputu teema. Kui palgatöö backupiks olemas, siis võib üsna julgelt eksperimenteerida. Mul hetkel seis umbes nii, et 50% potensiaalsetest klientidest kukub hinna tõttu ära, neid kuidagi odavamalt uuesti püüdma minna pole ka mõtet – aeg on rohkem väärt kui odavtöö.

      Liked by 1 person

      1. Minu jaoks oma ettevõtte juues kõige keerulisem element 🙂 Aga nagu iga teise asjaga, aitab harjutamine paremaks saada nii õiglasema hinna küsimisel kui harjumisel sellega, et kõiki kliente nagunii pole võimalik endale saada.

        Meeldib

Lisa kommentaar